Nieuws

God zegent hen die Hem gehoorzamen

21-04-2016

Als kerk in de westerse wereld hebben we wat moeite met gehoorzaamheid. Het is eigenlijk een kenmerk van onze hele westerse cultuur, die ook de kerk is binnen geslopen. De moderne mens wil vrij zijn, los van regels en geboden, en zelf bepalen wat goed en fout is.


Dit begon al in het paradijs. God maakte de mens en gaf de opdracht om naar Hem te luisteren. Satan misleidde de mens door hem te laten kiezen tussen meer kennis (zelf bepalen wat goed of fout is) of het gehoorzamen van God. In plaats van gehoorzaamheid aan God, koos de mens voor meer kennis.


De Bijbel spreekt van begin tot eind over gehoorzaamheid. God wil dat we Hem gehoorzamen. Toch is dit één van de zwaktes in ons christelijke leven. Ons verlangen gaat meestal uit naar meer kennis, een mooie studie of preek, maar ontbreekt vaak de gehoorzaamheid. Voor meer kennis heb je trouwens geen geloof nodig en is vrijblijvend. Om te gehoorzamen heb je geloof en vrijmoedigheid nodig!

We hebben het in het christelijk leven vaak te gemakkelijk en aantrekkelijk gemaakt. Dat maakt ons nog geen discipelen van Jezus.


Jezus stelt liefhebben gelijk aan gehoorzaamheid. Zie wat Hij zegt in Johannes 14:15, 21 en 24. Johannes voegt daar in zijn eerste brief nog veel aan toe. Zie bijvoorbeeld 1Johannes 2:3-6; 5:3-4. Liefde is namelijk meer dan een emotie of liefdevolle woorden.


‘God schenkt zijn Geest aan hen die Hem gehoorzamen’ (Hand.5:32)


Charles Finney’s definitie voor opwekking was: ‘Opwekking is gehoorzaamheid aan God’. Misschien wil de Heilige Geest allang veel meer doen in ons leven en land, maar wacht Hij tot we op Hem gaan reageren.


Van harte Gods zegen gewenst,

Kees de Vlieger